اهدای لوح ثبت روستای ملی «داویجان» به استاندار همدان

مروار-بافی-صنایع-دستی-هنرهای-سنتی-مروار-مبلمان-مروار-بافان

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان، محمدرضا خلجی، در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته، گفت: در نشست استانداران کل کشور و وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لوح ثبت ملی مرواربافی با محوریت روستای داویجان شهرستان ملایر به استاندار همدان اهداء شد.

بیش از ۸۰ درصد مردم این روستا در حوزه مرواربافی فعالیت می‌کنند و علاوه بر این روستا، روستاهای همجوار نیز در این حوزه فعال هستند.

یکی از شاخصه‌های معرفی روستاها و شهرهای ملی ظرفیت‌های موجود در این روستاهاست، همدان در حوزه صنایع دستی پتانسیل‌های فراوانی دارد که باید بیشتر به آن پرداخته شود.

نقطه عطف هنر مرواربافی این است که بخش اعظم تولید مروار توسط بانوان خانه‌دار انجام می‌شود، این مساله می‌تواند در اعتلای کانون خانواده و از بین بردن ناهنجاری‌های خانواده تاثیر بسزایی داشته باشد.

صنایع دستی ریشه در فرهنگ ما دارد و اگر تمدن‌ خود را مرور کنیم می‌بینیم که نقش این شاخه در خانواده‌ها مشهود بوده اما امروز آنطور که باید به آن پرداخته نمی‌شود، علاوه بر این آموزش صنایع‌دستی در خانواده ها می‌تواند در بحث اقتصاد و فرهنگ حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد و خدمات مثبتی از آن حاصل می‌شود.

قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *