غذاهای سنتی قزوین را بشناسیم

دیماج قزوین

قزوین هم مانند دیگر شهرهای ایران عزیزمان، از تنوع غذایی زیاد و خاصی برخوردارست. غذاهایی که هربار چشیدن طعمشان یادآور خاطرات دوست داشتنی سفر به شهر زیبای قزوین است.
در سفره مردمان خوب قزوین غذاهای خوشمزه و رنگینی است که حتی با داشتن سخت ترین رژیم هم نمی توان از کنارشان گذشت.
قیمه نثار، دیماج، کوکوشیرین، شیرین پلو،آش دوغ، مشکوفی و… از غذاهای سنتی و بسیار لذیذ قزوین است.

پس حتما اگر به شهرستان زیبای قزوین رفتید از این غذاهای خوشمزه نوش جان کنید

۱ ) قیمه نثار
غذایی بسیار خوش طعم و معروف که در قدیم الایام بیشتر در مهمانی ها و مراسم ویژه قزوینی ها سرو می شد. برای تهیه این غذا از برنج آب‌کش،گوشت گوسفندی، خلال پرتقال (یا نارنج)، پیاز داغ، زعفران، زرشک، خلال بادام، خلال پسته، رب گوجه‌فرنگی و ادویه های خوش عطر و بو استفاده می شود. اثر گردشگران یک وعده قیمه نثار قزوینی را میل می کنند.

۲ ) کوکو شیرین قزوینی
یکی از غذاهای محلی استان قزوین، کوکو شیرین است که شبیه کوکوی سیب زمینی است با این تفاوت که شکر و گلاب هم دارد.
برای طبخ این غذای لذیذ قزوینی از سیب‌ زمینی متوسط، تخم‌ مرغ، شکر، آب و گلاب، زعفران استفاده می شود. میزان شکر هم بسته به سلیقه خانواده دارد.

۳ ) شیرین پلو قزوینی
شیرین پلو در هر شهری متفاوت سرو می شود. هر چند ممکن است برخی از طعم ها شبیه هم باشد اما به هر حال هر کدام روش درست کردن خودشان را دارد.
شیرین پلوی قزوینی یکی از غذاهای پرطرفدار این شهراست که برای تهیه آن از سیب‌زمینی، زعفران، تخم مرغ، ماست، روغن، پودر هل، آرد، شکر و گلاب استفاده می‌کنند. معمولا قزوینی ها این غذای شیرین را در کنار غذاهای دیگ میل می کنند.

۴ ) دیماج قزوینی
دُیماج یا دُگماژ، نوعی عصرانهٔ سنتی قزوینی مخصوص فصول گرم است. این خوراکی از مخلوط نمودن تکه‌های نان، پنیر، سبزی ، گردو، پیاز داغ، زرد چوبه درست می‌شود.
نوع اصلی دیماج که متداول‌تر است از مخلوط تکه‌های خرد شده نان لواش قزوینی(خشک) و سبزی خرد شده پنیر کهنه گردو و پیاز داغ تهیه می‌شود.

5) مشکوفی قزوین
نوعی دسر است که در دیگر شهرهای ایران نیز تهیه و سرو می شود. ممکن است در شهرهای دیگر با نام های دیگر نیز خوانده شود ماده تشکیل دهنده این دسر خوشمزه کره، وانیل، شیر، گلاب، نشاسته، شکر، زعفران می باشد.
آش های سنتی قزوین
آش این غذای خوشمزه که هم نقش غذای کامل را بازی می کند و گاهی هم به غذای عصرانه تبدیل می شود.
بانوان ایرانی در هر شهر و روستا مهارت خاص و ویژه ای در طبخ آش دارند و صد البته که این آش ها را با موادی که در آن منطقه یافت می شود درست می کنند. به همین خاطر آش ها جزو متنوع ترین غذاهای ایرانی به حساب می آیند.
آش ها یکی از خوراکی های دلچسب در ساعات دورهمی است. قزوینی ها نیز آش های سنتی مخصوص شهر خودشان را با سلیقه و تبحر طبخ می کنند.
ازین دسته آش های ستی قزوین می توان به آش دوغ، آش ماش پیازو، آش سرکه، اش شیربرنج و… اشاره کرد.
6 ) آش دوغ قزوین
آش دوغ در بیشتر شهرهای ایران طبخ می شود؛ هرچند که می گویند آش دوغ اردبیلی است و شهرت بسیار زیادی دارد.
اما قزوینی ها نیز در پخت این آش شهرت خاصی دارند. مردم قزوین از انواع حبوبات، برنج، سبزی آش، دوغ چکیده، پیاز داغ، سیرداغ و نعناداغ برای پخت این آش استفاده می‌کنند و پس از پخت گوشت های قلقلی سرخ شده را به آن اضافه می کنند.

7 ) آش ماش پیازو
این آش معروف ترین آش قزوینی است چرا که این آش لذیذ مخصوص قزوین است و با حبوبات و گوشت و پیاز، دارچین، پیازداغ، نمک و فلفل و… طبخ می شود اما هیچ نوع سبزی در آن استفاده نمی شود؛ همین موضوع سبب شده طعم آن با دیگر آش ها متفاوت است.

میوه و خشکبار قزوین
همانطور که گفتیم زنان ایرانی با استفاده از مواد اولیه ای که در همان منطقه است آش های خاص و خوشمزه خود را درست می کنند.
در قزوین و روستاهای اطراف آن، باغ های سرسبز گردو، پسته، انار و انگور را خواهید دید که طبیعتی کم نظیر دارد.
فصل تابستان نیز زمان رسیدن بیشتر میوه هایی است که در این باغ ها پرورش یافته اند. مناظر زیبایی که این باغ ها می سازند و میوه های بسیار خوشمزه آنها باعث شده تا نه تنها مسافرین زیادی به این شهر سفر کنند بلکه از نظر رونق اقتصادی نیز جزو شهرهای بسیار مهم ایران به شمار می رود.
مردم قزوین از میوه های این باغ ها استفاده می کنند برخی را خشک می کنند و برخی را مصرف روزانه خود قرار می دهند. با برخی غذاها و با برخی دیگر شیرینی های خوشمزه درست می کنند.

در مقاله بعدی به شیرینی های خوشمزه قزوین که می توان گفت جهانی شده اند نگاهی می اندازیم .

قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *