دوخت کاله سنتی شمامه‌بندی مهاباد ثبت ملی شد

دوخت کاله سنتی شمامه‌بندی مهاباد

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: دوخت کاله سنتی شمامه‌بندی (چاروق دوزی) متعلق به حوزه این شهرستان ثبت ملی شد.

به گزارش هفت دانگ به نقل از سرزمین پدری، واحد جولایی اظهار کرد: پیرو برگزاری نشست شورای ملی ثبت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به میزبانی آذربایجان شرقی ۲ پرونده‌ میراث ناملموس ارائه شده از سوی آذربایجان غربی مورد تائید اعضای شورای ثبت قرار گرفت.

وی اضافه کرد: مهارت دوخت کاله سنتی شمامه بندی مهاباد و مهارت تهیه پنیر کوپه‌ای در انواع مختلف و مهارت تهیه توربا قاتیغی (چوتدان) از فراورده‌های عشایری و روستایی در فهرست میراث ناملموس و با گستره استانی به ثبت رسید.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد بیان کرد: دوخت کاله سنتی شمامه بندی مهاباد (چاروق دوزی)، متعلق به حوزه شهرستان مهاباد و مهارت تهیه کوپه پنیری به صورت منطقه ای ثبت شده اند.

جولایی بیان کرد: کاله سنتی شمامه از قدیمی ترین پاپوش سنتی ایران که در مناطق کردنشین ایران به خصوص مهاباد بافته و اسم و ترکیب رنگ پاپوش “کاله شمامه” از میوه کوچک خوشبو که از رنگ های قهوه ای، قرمز به اسم دستبو برگرفته و جنس چاروق از پوست حیوانات است.

وی گفت: در گذشته به دلیل اینکه این پاپوش از چرم طبیعی حیوانات بود تنها در فصل زمستان استفاده می شد و در تابستان و بهار هم کفش های سفید (کلالش) مورد استفاده قرار می گرفت.

 

استاد رحمان هرمزیاری تنها بازمانده نسلی است که از قدیم در ساخت و تولید این نوع پاپوش مهارت داشتند و این هنر را از پدربزرگش به ارث برده است.

خانواده هرمزیاری در مهاباد به نامه خانواده کاله بندی از قدیم از شهرت خاصی برخوردار بوده و چندین نسل گذشته آنها در ساخت کاله مهارت داشتند.

مهارت دوخت کاله شمامه بندی(چاروق دوزی) شهر مهاباد به شماره ۲۹۴۸ در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است

قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *