صنایع دستی کردستان آمیخته‌ای از عشق و هنر

گلیم سنه گلیم سنندج کردستان هنرهای سنتی صنایع دستی

صنایع دستی حاصل تلاش مردان و زنان هنرمندی است که با هنر خود فرهنگ‌هایی گران بها از مناطق مختلف خلق می‌کنند، فرهنگ‌هایی که سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود.

به گزارش هفت دانگ به نقل از ایرنا، صنایع‌دستی و هنرهای سنتی یکی از جذاب‌ترین راهها برای شناخت فرهنگ و هنر اقوام مختلف به شمار می‌رود و در طول تاریخ بشریت همین هنرهای دستی توانسته است، بخشی از نیازهای روحی و مادی انسان را نیز تامین کند.

صنایع دستی امروزه به عنوان بخشی از میراث فرهنگی و نمادی از نوع زندگی فرهنگی یک جامعه شناخته می شود و علاوه بر آن ظرفیتی بی بدیل برای رونق اشتغال و کسب و کار و تولید ثروت به شمار می رود.

استان کردستان از جمله استان‌هایی است که در زمینه صنایع دستی از ظرفیت‌های بی بدیلی برخوردار بوده و برخی از صنایع دستی این استان همانند فرش، گلیم، کلاش(گیوه) شهرت جهانی پیدا کرده است.

مردمان این دیار در شهرها و روستاهای استان با شوق و عشق خاصی به ساخت صنایع دستی می پردازند و معمولا از عناصر طبیعی و دامی موجود در منطقه خود همانند چوب درختان و یا پشم گوسفندان استفاده می کنند و از طریق همین صنعت نیز امرار معاش کرده و حتی زمینه اشتغال افراد دیگر را نیز فراهم می کنند.

نازک‌کاری سنندج، گلیم سنه،کلاش مریوان، شال‌بافی آرمرده بانه، گلیم‌بافی کاکو سفلی و ارغوان‌بافی دیوزناو، تنها بخشی از شاهکارهای این دیار است که در سطح ملی و جهانی معرفی و ثبت شده است.

قبلی «
بعدی »

1 دیدگاه

  1. کاش میشد یه کم بیشتر حمایت بشن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *