نمایشگاه «سوزن دوزی بلوچ» در موزه پوشاک سلطنتی سعدآباد

ماهنامه صنایع ،7dang،مجله صنایع دستی -نمایشگاه «سوزن دوزی بلوچ» در موزه پوشاک سلطنتی سعدآباد

نمایشگاه سوزن دوزی بلوچ با هدف معرفی و حمایت از هنرمندان این رشته صنایع دستی، در موزه پوشاک سلطنتی سعدآباد برگزار می شود.

 روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، این نمایشگاه در راستای سلسله برنامه های فرهنگي هنری مجموعه سعدآباد و به منظور معرفي هنرهای زيبا و فاخر ایرانی،  از 16 تا 30 بهمن ماه 1397، برپا می شود.

این نمایشگاه شامل بیش از 20 اثر از سوزندوزیهای نفیس بلوچ است که با ظرافت دستان زنان بلوچ و پشتکار مداوم آنان خلق شده و در حال حاضر در مخزن موزه پوشاک سلطنتی نگهداری می شود.

سوزن دوزی بلوچ یکی از اصیل‌ترین و نفیس ترین رشته‌های صنایع دستی کشور است که آوازه شهرتش به فرسنگها دورتر از این خاک نیز رسیده و مردم بسیاری از نقاط مختلف جهان، بلوچستان را به پشتوانه ی آن می‌شناسند.

سوزندوزان بلوچ، با سوزندوزی گل‌ها و بوته‌ها و ترکیب رنگ‌ها، طبیعت رنگین و زیبایی که در اندیشه و خیالشان شکل می‌گرفته، طبیعتی که دوست داشته و می‌خواسته‌اند و نه به آن شیوه و شمایلی که وجود دارد، آفریده و جهانی ساخته‌اند.

 در سوزن دوزي بلوچ عناصر بصري مشترک مانند تکرار، ريتم، حرکت، نظم و ترکيب بندي هاي متقارنی وجود دارد که در قالب فرم هاي هندسي و ساختار مشابه، خود را به نمایش گذاشته است، این نقوش الهام گرفته شده از طبیعت و بازتاب روح هنرمند است که باحرکت دادن سوزن و استفاده از نخهای رنگارنگ نقوش افسانه ای را بر پارچه جاودانه نموده، به گونه ای که موسیقی جادویی آن در هر لحظه روح را سیراب می نماید.

هنردوستان و علاقمندان به صنایع دستی می توانند از تاریخ 16 تا 30 بهمن ماه 1397 ساعت 9 تا 17، با مراجعه به موزه پوشاک سلطنتی به نشانی میدان تجریش، میدان دربند، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، نظاره گر روایت دستان زنان سخت کوش ایران زمین باشند.

قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *