نمایشگاه بیست و هشتم چگونه برگزار شد؟

نمایشگاه صنایع دستی در بیست و هشتمین

بیست و هشتمین نمایشگاه صنایع دستی از اول تا هفتم شهریور ماه 96 در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.

سالن‌های 8، 9 و 25 نمایشگاه، شاهد حضور هنرمندان و نمایش آثار آنها در غرفه‌ها بود. همچنین محوطه خارج از سالن‌ها نیز اختصاص به غرفه‌های دیگر صنایع دستی و غذاهای سنتی بود. آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گزارش خبرنگار مجله 7 دانگ از بیست و هشتمین نمایشگاه صنایع دستی است.

نمایشگاه صنایع دستی بیست و هشتمین

مصاحبه با غرفه داران نمایشگاه صنایع دستی در بیست و هشتمین

الهام از طبیعت

مجران محمد حسینی از شرکت «دست ساخته‌های تبریز» از شرکت کنندگان در این نمایشگاه بود. این شرکت به مدت 3 سال است که به تولید ورنی مشغول می‌باشد. وی به خبرنگار 7 دانگ گفت: ورنی نوعی گلیم است که فقط عشایر تبریز، آن هم با الهام از طبیعت به صورت ذهنی بافته و رنگ آمیزی می‌کنند. ورنی همچون فرش دارای گره و مواد اولیه آن پشم و ابریشم و. . است. محمد حسینی در ادامه افزود: تاکنون چهار بار در نمایشگاه شرکت کرده که دو سال آن، در نمایشگاه بین‌المللی و دو سال دیگر در نمایشگاه‌های داخلی بوده است.
محمد حسینی که به عنوان یک فعال در زمینه صنایع دستی دارای کارت صنعت گری میراث فرهنگی می‌باشد، در پی فراهم آوران امکان صادرات صنایع دستی و از جمله ورنی است. او هر چند از نحوه برگزاری نمایشگاه اظهار رضایت می‌کند، در عین حال از اینکه مردم آن طور که باید با هنر صنایع دستی آشنایی ندارند تاسف می‌خورد و می‌گوید: اکثر خریداران محصولات ورنی خارجی‌ها هستند.

صنایع دستی بیست و هشتمین

مصاحبه با غرفه داران نمایشگاه صنایع دستی در بیست و هشتمین

این خانم هنرمند که خود دانشجوی رشته فرش نیز هست و سرمایه شروع به کارش را هم خودش فراهم کرده است، با توجه علاقه‌ای که به این کار دارد امیدوار است که بتواند به کمک مسئولین کارهایش را توسعه دهد. او معتقد است اگر مسئولین حمایت کنند، علاوه بر تشویق عشایر برای تولید بیشتر، صنعت فرش و صنایع دستی نیز مانگار خواهد شد.
مرجان محمد حسینی در مورد فروش محصولات شرکت ورنی آذربایجان افزود: ماکارهایمان را به صورت آنلاین و با پخش تراکت و تبلیغات دستی به فروش می‌رسانیم و در زمینه معرفی کار، تبلیغات و بازاریابی نیز، خود شرکت اقدام می‌کند.
وی ضمن ابراز رضایت از نمایشگاه این نکته را نیز گوشزد کرد که پانزده سال است دارای مدرک فنی حرفه‌ای است و در چند ماه اخیر تلاش کرده است تا از آن استفاده نماید ولی متاسفانه با کارشکنی‌هایی که انجام شده است، هنوز موفق به این کار نشده و لذا خواهان مساعدت مسئولین در این زمینه شد.

 نمایشگاه صنایع دستی بیست و هشتمین

مصاحبه با غرفه داران نمایشگاه صنایع دستی در بیست و هشتمین

تلاش برای جذب مشتری

یکی دیگر از شرکت کنندگان در نمایشگاه، شرکت «تجارت دوم» بود. مدیر غرفه این شرکت گفت: محصولات ما کار استاد «شهروز» است. ایشان در قزوین کارگاه دارند و آثار سفارشان از تهران توسط شرکت «تجارت دوم» با نام «دستان» عرضه می‌شود. دستان نام مخصوص محصولات استاد شهروز بوده و در پشت محصول نیز قید شده است.
وی در مورد ویژگی‌های سفال استاد شهروز گفت: سبک کار ایشان به صورت کولاژ می‌باشد و روی سفال با لعاب فیروزه کار شده است. این کارها کپی نمونه‌های تاریخی هستند که همه آنها از موزه‌ها برداشته شده است.
یعنی کاملاً کپی هستند و شناسنامه دار، که شناسنامه آن‌ها به صورت فارسی و انگلیسی چاپ شده است. کارهای ما مخصوص صادرات می‌باشد و هر اثر دارای دو نوع جعبه که نفیس و معمولی است. مسئول غرفه در مورد صاردات نیز بیان کرد: محصولات ما تاکنون برای کشورهای ایتالیا، انگلستان و مالزی صادر شده است. وی درباره استقبال مردم از آثار سفار گفت: به دلیل خاص بودن کارها افراد خاص طالب و خواهان آن هستند و اکثر قریب به اتفاق آنان در خارج از کشور می‌باشند چون تایلند، مالزی و انگلستان هستند.
ایشان در پایان هدف از شرکت در نمایشگاه را جذب مشتری و برقراری ارتباط مجدد با مشتری اعلام کرد

مصاحبه با غرفه داران نمایشگاه صنایع دستی در بیست و هشتمین

ضعیف‌تر از سال‌های قبل

امیر فرضی از همدان شرکت کننده دیگری است که در رشته معرق و چوب در بیست و هشتمین نمایشگاه صنایع دستی تهران حضور داشت. وی کارگاهی دارد که 5 نفر در آن به فعالیت مشغول هستند. او برای دومین باراست که در نمایشگاه بین‌المللی تهران حضور دارد.
فرضی در ادامه گفت: متاسفانه امسال استقبال مانند سال‌های قبل خوب نبود. و علت آن زمان برگزاری نمایشگاه است.

اولین حضور

از دیگر شرکت کنندگان در نمایشگاه صنایع دستی تهران شرکت میراث کهن است. این شرکت با مدیریت شاهین کرمی از شهرستان اهر آذربایجان شرقی در این نمایشگاه حضور یافته بود. شرکت میراث کهن قلمزنی روی فلزات مس، نقره و برنج را انجام می‌دهد. این شرکت اولین بار بود که در نمایشگاه تهران حضور یافته بود و تاکنون دوبار نیز در نمایشگاه ملی صنایع دستی حضور داشته است.
کرمی بیان داشت که تاکنون چهار نمایشگاه انفرای نیز برگزار کرده است. وی در خصوص شرکت میراث کهن گفت: حدود 6 سال است که کارگاه دارند و تقریبا دو سال است که در شهر اهر فروشگاه صنایع دستی نیز دایر کرده‌اند. اوهمچنین بیان کرد: 6 نفر به صورت مستقیم در کارگاه مشغول به فعالیت هستند و مشکل آنان بیمه است که به لطف خدا قرار است امسال مرتفع شود.

 نمایشگاه صنایع دستی بیست و هشتمین

مصاحبه با غرفه داران نمایشگاه صنایع دستی در بیست و هشتمین

وی در مورد نمایشگاه هم گفت: از نمایشگاه تهران به خاطر عدم ارائه تجهیزات و کمبود امکانات لازم و همچنین از جا به جا شدن بی مورد و قرار گرفتن غرفه در سالنی دیگر راضی نیستم.

 

کار را به کاردان بسپارند

مهرداد مهردادیان از خوزستان آمده است. کارگاه خانگی سفالی دایر کرده و طی ده سال گذشته پنجمین بار است که در نمایشگاه حضور پیدا کرده است. از نظر وی نمایشگاه بسیار خوب برگزار شده است و او رضایت کافی را از شرکت در نمایشگاه دارند.
وی در مورد بازاریابی و فروش کارهایشان گفت: همه کارها را خودم انجام می‌دهم و تاکنون موفق هم بوده‌ام، به این علت که کارهای ما خاص هستند. یعنی سفالی که ارائه می‌دهیم بسیار نو و جدید است و مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. وی در مورد صادرات معتقد است که کار صادرات را باید به کاردانش سپرد.
وی در رابطه با صادرات می‌گوید: کار صادرات تخصصی است و فرد صادرکننده باید با اصول و قوانین آن آشنا باشد. کار صادرات را باید تجار انجام دهند. چرا که آنان با بازاها آشنایی دارند و از نظر تبادلات ارزی نیز به چم و خم کار آشنایی کافی دارند.
از دیدگاه من صنعتگر بایستی به فکر تولید و کیفیت کار خودش باشد.

 نمایشگاه صنایع دستی بیست و هشتمین

مصاحبه با غرفه داران نمایشگاه صنایع دستی در بیست و هشتمین

درخواست شرکت در نمایشگاه‌های خارج از کشور

یکی دیگر از شرکت کنندگان این نمایشگاه خانم شیرین سلمانی از لاهیجان بود. وی از کارآفرینان موفق لاهیجان است تعداد 15 نفر در کارگاه او مشغول به کار حصیربافی است.
سلمانی گفت: از این نمایشگاه بسیار راضی بودم. خوشبختانه فروش ما خیلی خوب بوده و چندین سفارش کار نیز داشتیم. وی ادامه داد: کارهای ما کیفیت خوبی دارد. تجار از دبی به کارگاهمان می‌آیند و همانجا سفارش کار می‌دهند، ما پس از ثبت سفارش و عقد قرارداد کالا را تولید و سپس صادر می‌کنیم.
وی افزود: پنج سال است که در نمایشگاه حضور فعال دارم. علاقه مند به حضور در نمایشگاه‌های خارج از کشور نیز هستم تا محصولات تولیدی ما که شامل حصیر، قاشق چوبی، زنبیل، کلاه و. . . را معرفی و عرضه کنم.

خانواده بزرگ صنایع دستی

زهره بصیری مسئول غرفه محصولات دریایی بوشهر است. وی درباره می‌گوید: تمام کارهای ما با استفاده از صدف درست شده است. مجموعه ما کاردستی گروهی از هنرجویان بوشهر به مدیریت آقای مسیح موسوی زادگان است. همانطوری که ملاحظه می‌فرمایید کارهای ما از صدف و نقاشی تشکیل شده است. صدف‌ها رنگ خودشان را دارند یعنی طبیعی هستند. کارهای ما هم به خاطر اینکه برای اولین بار در زمینه صنایع دستی دریایی ارائه شده است از سوی سازمان نیز ثبت شده است.
بصیری افزود: برای بار اول است در نمایشگاه تهران شرکت کرده‌ایم هرچند در نمایشگاه بوشهر 5 دوره شرکت داشته‌ایم اما کارها از سوی بازدیدکنندگان این نمایشگاه مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است. این نمایشگاه برای ما بسیار خوب بوده و از اینکه در کنار دیگر صنایع دستی کشورمان هستیم خوشحالیم. مردم اینجا می‌توانند با صنایع دستی آشنا و هر چه نیاز دارند خریداری کنند. در واقع هدف ما از شرکت در این نمایشگاه معرفی کارها و قرار گرفتن در کنار خانواده بزرگ صنایع دستی است.

بهترین راه تبلیغ است

رسول منتها در غرفه کارگاه تولیدی خاتم کاری حضور دارد. اولین بار است که در نمایشگاه شرکت کرده‌اند. منتها می‌گوید: از اصفهان آمده‌اند وی صحبتهایشان را اینطور شروع می‌کند: متاسفانه صادرات نداریم. صادرات این کار می‌تواند ارز آوری بسیار خوبی داشته باشد. گردشگر در کشور کم است و به آن شکلی که باید باشد نیست.
منتها ادامه داد: به نظر من باید هزینه گمرک را از روی این کار بر می‌داشتند. بهترین راه این است که هم در خارج از کشور و هم داخل این کار را تبلیغ کنند. وسایل اولیه برخی اوقات بسیار گران می‌شود. متاسفانه شناخت آنچنانی در زمینه وجود ندارد یا خیلی کم است.

استقبال خوب بود

محمد ولی زاده ارجمند تولیدکننده «صندلی لهستانی آرکان» که از خطه آذربایجان شرقی در این نمایشگاه شرکت کرده است.
ولی زاده بیست و دو سال است که در رشته فعالیت می‌کند. او از شرکت در نمایشگاه بسیار راضی به نظر می‌رسید و خودش می‌گوید: به دلیل معرفی کارهایم به بازدیدکنندگان در نمایشگاه حضور یافتم و از استقبال مردم نیز بسیار راضی بودم.
ولی زاده در پایان گفت: امیدوارم با همت و توجه مسئولین، اقتصاد کشور رونق پیدا کند و باعث افزایش قدرت خرید شود.

 نمایشگاه صنایع دستی بیست و هشتمین

مصاحبه با غرفه داران نمایشگاه صنایع دستی در بیست و هشتمین

صادرکننده برتر هستیم

از دیگر شرکت کنندگان خطه آذربایجان شرقی در نمایشگاه بیست و هشتم مجید محسنی از کارخانه شیشه فوتی آذربایجان است، که از سال 82 در نمایشگاه حضور داشتند و صادرات محصولاتشان تا سال 88 نیز خوب بوده ولی بعد از آن دچار وقفه شده است. محسنی گفت: اما چند سالی است که صادرات باز هم رو به بهبود است.
وی در ادامه گفت: به دلیل رکود اقتصادی مجبور شدیم تعداد نفرات شاغل در کارخانه را از 44 نفر به 6 نفر کاهش دهیم. او اعتقاد دارد هر اندازه چرخه اقتصادی کشور قوی‌تر گردد روند تولید نیز پر رونق‌تر می‌شود.
محسنی موفقیت کارخانه شیشه فوتی آذربایجان در فروش را داشتن بخش تحقیق و نیاز سنجی بازار می‌داند. وی گفت: به دلیل وجود این بخش ما نیاز بازار را شناسایی کرده و تولید می‌کنیم که این امر منجر به استقبال مردم نیز شده است. به دلیل رونق تولید و عرضه بهتر کالا در سال 92 به عنوان صادرکننده برتر استان آذربایجان شرقی شناخته شده‌ایم.

جانمایی‌ها خوب نبود

محمود یزدی که در زمینه ملیله کاری فعال است مصاحبه شونده بعدی ما است. وی می‌گوید 100 نفر کارگر خانم داریم، 20 نفر هم مونتاژ کار و تعدادی کارگرهای آبکاری و در مجموع بیش از 250 نفر در کارگاه ملیله کاری، مشغول به فعالیت هستند.
یزدی ادامه می‌دهد تا به حال وامی دریافت نکردیم. می‌توانستیم تولید را افزایش دهیم و کارکنان را بیشتر کنیم. تبلیغات کم است. ما تمایل داریم که در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی شرکت کنیم. یزدی در پایان یادآور می‌شود: مکان ما در این سالن مناسب نیست. اگر سالن دیگری به ما می‌دادند حضور بهتری می‌توانستیم داشته باشیم.

از تولید به مصرف

رضا فهمیده نیا هم اهل یزد است. فعالیت او در زمینه سراجی سنتی است. فهمیده نیا گفت: ما فروش داخلی و حتی صادرات داریم. از طریق اینستاگرام و وب سایت نیز از خارج از کشور سفارش قبول می‌کنیم. محصول را نیز ارسال می‌کنیم. در واقع تمامی کارهای مربوط به فروش و تبلیغات را خودمان انجام می‌دهیم.
سیاست ما این بوده که به صورت تک فروشی کار کنیم و مستقیم به مصرف کننده کار را برسانیم. صادرات کارهای ما بی نهایت عالی است، چون چرم ایران طبیعی است؛ حتی کیفیت چرم ایتالیا نیز به پای چرم ایران نمی‌رسد. گردشگرهایی که از نزدیک از کارگاه ما دیدار می‌کنند چون از کارهای ما خیلی خوششان می‌آید سفارش می‌دهند.

قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *